تحول در نظام آموزشی ضروری است
خودباوری-اعتماد به نفس

 

ضعف جدی نظام آموزشی کشور از دیدگاه خرمشاد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه در حال حاضر چند سال اول دانشگاه صرف این می شود که دانشجو به تدریج ابتدائیات پژوهش را دریابد، گفت: نتیجه این می شود که نیرویمان با تاخیری شاید 15 ساله آماده پژوهش و طراحی سوال و جستجوی پاسخ برای آن می شود. این یک ضعف جدی است که نظام آموزشی کشور از آن رنج می برد البته پدیده بسیار پیچیده ای است که تغییر و تحول آن نیاز به زمان دارد اما قطعا به برنامه نیز نیاز دارد یعنی گذر زمان به خودی خود این مسئله را حل نمی کند.

تنها راه غلبه بر عقب ماندگیهای کشور

محمد باقر خرمشاد درباره تکریم عالمان که رهبری انقلاب در دیدار با دانشگاهیان تاکید کردند، گفت: تکریم عالم برای تکریم علم است و تکریم علم هم به عنوان تنها راه حل غلبه بر عقب ماندگی مزمن چند صد ساله ایران مطرح است. یعنی برای غلبه بر عقب ماندگی دو راه نداریم بلکه فقط یک راه داریم و آن علم است و علم است و علم. یعنی علم کلید درهای بسته توسعه بر روی ماست و با علم باید بر عقب ماندگی غلبه کنیم و درهای توسعه و رشد و پیشرفت را باز کنیم. علم زمانی می تواند این رشد را داشته باشد که مبتنی بر عالم باشد، علم به صورت مجرد و در خلا وجود ندارد بلکه حاملان علم عالمان هستند و برای اینکه علم تکریم شود باید عالمان تکریم شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه جامعه باید بزرگترین مدارج را به عالمان دهد، افزود: حکومت و مردم، دولت و مردم، جامعه سیاسی و جامعه مدنی، بالا و پائین و همگان باید در تکریم عالمان اتفاق نظر داشته باشد و این تبدیل به یک فرهنگ شود. صد البته در دنیای امروز نقش حکومتها و دولتها در تکریم عالمان نقش بسیار بالایی است اما متاسفانه در  سالیان اخیر در ایران این تصور ساده و غیر قابل قبول پدید آمده که به نام عدالت زندگی نسبتا مرفه و مطلوب عالمان مورد سوال قرار می گیرد یا در موردش اما و اگرهایی مطرح می شود.

باید اساتید مرفه و تامین شده ای داشته باشیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد جهشی در کشورهای در حال توسعه ای مانند ایران ایجاد شود باید چند قشر که به عنوان پیشرو عمل می کنند حتما مورد توجه خاص رفاه مادی و معنوی قرار گیرند که یکی از این اقشار معلمان و استادان دانشگاه هستند. نیروی انسانی ساخته شده لازمه رشد و ترقی است و این نیروی انسانی را معلمان و استادان می پرورانند بنابراین اگر اساتید مرفه یا تامین شده ای داشته باشیم که بتوانند به رشد علم کمک کنند و با فراق بال دغدغه ساعات شبانه روزشان دغدغه علمی باشد، می توانیم تحولی را ایجاد کنیم.

محمد باقر خرمشاد درباره تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده توامان از اساتید پیشکسوت و جوان به مهر گفت: یک گزاره می تواند این باشد که جامعه فقط به عالمان پخته و کهنسال و سالخورده نیاز دارد و جامعه را نیازی به عالمان جوان نیست یا اینکه در گزاره ای دیگر بگوییم جامعه فقط به عالمان جوان نیاز دارد و عالمان تجربه اندوخته استخوان خورد کرده را دیگر نباید استفاده کرد و به درد نمی خورند! این هر دو گزاره را نمی توان به صورت مطلق پذیرفت.

جامعه ای موفق است که فضا برای گردش نخبگان علمی در آن کاملا باز باشد

وی افزود: جامعه ای موفق است که فضایی برای گردش نخبگان علمی در آن کاملا باز باشد یعنی به گونه ای باشد که همیشه راه برای اینکه نخبگان جوان وارد گردونه رقابت شوند باز شود و از طرفی نیز انتهای راه برای استفاده بهینه از همه عالمان تا حداکثر نقطه امکان فراهم باشد. اگر این فضای گردشی دچار خلل شود جامعه دچار سکته می شود یا چنانچه در ابتدای راه نخبگان جوان نتوانند وارد گردونه رقابتی و فضای سالم علمی و پژوهشی و تحقیقاتی شوند دچار خلل می شویم. همچنین اگر اساتید فن و نخبگان برگزیده و پیشکسوت نتوانند در فضای مطلوب به حیات علمی خود ادامه دهند و شاگرد پروری کنند دچار مشکل می شویم.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: جامعه باید به حالت تعادلی برسد که در آن فضا برای گردش نخبگان علمی از جوان ترین تا پیرترین فراهم باشد، اینجاست که جامعه می تواند راه رستگاری و فلاح را به خوبی پیش رود و لازمه اش این است که از این قطب بندی جوان و پیر کاملا بپرهیزیم بلکه به صورت گردشی نگاه کنیم، یعنی روند و پروسه ای دیده شود که تمام لحظاتش و تمام نفرات موجود در این پروسه مهم هستند و اهمیت یکی به منزله ناچیز انگاشتن بقیه نیست.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





دو شنبه 23 / 10 / 1391برچسب:تحول در نظام آموزشی ضروری است, :: 12:54 :: نويسنده : faezeh ghasemi

درباره وبلاگ

عامل موفقیت انسان خودباوری متکی بر خدامحوری است.خداوندانسان را اشرف مخلوقات آفریده .اسماء الهی را به او تعلیم داده وبه واسطه این امتیازی اورا امانتدار خود قرار داده ،عقل واختیار به او واگذار نموده واو را مسجود فرشتگان قرار داده وعالم هستی را یکسره در خدمت و تسخیر او قرارداد وبه همین جهت در بین مخلوقات هیچ مخلوقی قدرت غلبه بر انسان را ندارد ونمی تواند اورا شکست دهد پس اگر انسانی در زندگی ناموفق و شکست خورد شد ،این ناشی از نااگاهی نسبت به توانمندبی هایی است که خداوند به او داده واز آنها استفاده نکرده است .
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خودباوری-اعتما د به نفس و آدرس khodbavari.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 1
بازدید کل : 12242
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

دریافت کد پیغام خوش آمدگویی



کد ساعت فلش


دریافت همین آهنگ
' href='http://avazak.ir'>قالب وبلاگ

دریافت همین آهنگ